Tio saker att tänka på inför ditt domännamnsköp

Är du på jakt efter det ultimata domännamnet? Antingen för att spegla din befintliga verksamhet, bolagsnamn eller varumärke, eller som en ny stark stjärna på domänhimlen utan tidigare kopplingar. Som bekant är generiska eller generella domännamn inget som automatiskt tillfaller en eventuell varumärkesinnehavare (så länge det eventuella innehållet på en sådan webbplats inte direkt konkurrerar med varumärkesinnehavarens verksamhet). Du är alltså fri att sälja t.ex. hundtillbehör på starlet.se, även om det finns såväl ett förlag som en biltillverkare som erbjuder produkter med samma namn. Nedan har vi sammanställt tio saker som kan vara värt att beakta innan du beslutar dig för vilket domännamn som passar verksamheten.

Varumärkesbyggande

Ett kort eller enkelt .se-domännamn signalerar seriositet, trovärdighet och långsiktighet. Det finns även andra faktorer att beakta: Är det lätt att uttala? Är det enkelt att komma ihåg?

Direkttrafik

Om domännamnet beskriver din tjänst eller produkt finns chansen att du får trafik helt utan marknadsföring eller synlighet i sökmotorer. Besökarna skriver helt enkelt in t.ex. pizzastenar.se i sina webbläsare när dom är intresserade av pizzastenar, kattpensionat.se när dom letar efter boende för sina katter.

Domännamnet först

Din digitala närvaro utgår från ditt domännamn.  Om man delar upp en webbplats i domännamn, redaktionellt innehåll, grafisk design, teknisk plattform och drift så går allt utom domännamnet att ersätta och uppgradera utan större bekymmer och utan att det påverkar användare och kunder.  Det är också krångligt att helt göra sig kvitt ett gammalt domännamn, speciellt om man använt det för e-post.

Särskiljningförmåga

Med över 1,4 miljoner .se-domäner och nästan 300.000 .nu-domäner registrerade finns få iögonfallande domännamn tillgängliga för nyregistrering.  Åtråvärda domännamn handlas relativt dyrt på andrahandsmarknaden, men de är å andra sidan ofta en långsiktig engångsinvestering som utspritt på dess aktiva nyttjandetid utgör en försvarlig årskostnad.

Tappa inte trafik

Tappa inte trafik till konkurrenter och branchkollegor.  aromab.se tappar sannolikt direkttrafik till arom.se, liksom first.nu tappar till first.se.  Var först att utnyttja faktumet att varje domännamn är helt unikt, medan ett och samma ordvarumärke kan samexistera i olika klasser.

SEO-fördel

Bli funnen i sökmotorer.  Omfattningen är omdebatterad, men många inom sökmotoroptimeringsbranschen håller med om att nyckelordsdomäner (”exact keyword domains”) är positiva ur ett SEO-perspektiv.  Google och andra sökmotorer kommer alltså direkt, eller indirekt, premiera din webbplats i sökresultatet om domännamnet matchar sökordet- eller frasen i fråga.

Internet och domännamn är mer än bara webb!

Ett bra domännamn kan komma väl till användning kring andra tjänster, t.ex. e-post.

Agera.nu!

Köp namnet du vill ha innan verksamheten blivit så stor att en konkurrent köper ”ditt” namn, eller att namnet tingar ett högre marknadspris på grund av den direkttrafik ditt varumärke genererar.  Exempel: ”Aktiebolaget Hundra” kommer sannolikt ”läcka” trafik till domännamnet hundra.se om det blir framgångsrikt.

Kampanja med .nu!

Nyttja .nu för dina kampanjer och för redirects.  Punkt nu ligger rätt i munnen för uppmaningar och : Exempel: betala.nu för din betallösning eller personal.nu för din rekryteringsfirma.

Välj rätt toppdomän!

Med tusentals toppdomäner att välja bland kan det vara lockande att välja en huvuddomän under en mer tillgänglig men ovanlig toppdomän, t.ex. forsakringar.insurance.  Bland svenska användare är dock .se förstahandsvalet, följt av .nu och .com.  SEO-mässigt finns det dessutom en fördel med en .se-domän om marknaden är svensk, alternativt någon av de generiska toppdomäner som finns tillgängliga (.nu räknas som generisk av Google).